Teknosains - Kanak-kanak yang makan diet ikan dan sayur-sayuran seperti tomato dan aubergine setiap hari adalah kurang kemungkinan untuk mengembangkan pernafasan alahan dan asma.
Penyelidik-penyelidik di Eropah, yang telah menjalankan kajian sepanjang suatu tempoh tujuh tahun, mendapati bahawa kanak-kanak yang menggunakan lebih daripada 60gm ikan dan 40gm sayur-sayuran buah setiap hari mempunyai kurang peluang menderita asma dan alahan-alahan.
“Selepas menyesuaikan hasil-hasil untuk pelbagai pembolehubah-pembolehubah, penyelidik-penyelidik membuat kesimpulan bahawa hubungan antara simptom bebas kanak-kanak dan diet yang kaya dalam sayur-sayuran buah dan ikan adalah penting secara statistik.”
Mekanisme-mekanisme biologi yang menggariskan kesan perlindungan makanan ini adalah tidak difahami sepenuhnya, tetapi kita mempercayai bahawa sayur-sayuran buah dan ikan mengurangkan keradangan bersekutu dengan asma dan alahan-alahan” penyelidik Dr Leda Chatzi dari Universiti Crete berkata.
Tambahan pula, 17 peratus memberi reaksi terhadap sekurang-kurangnya satu alergen dalam ujian cucukan kulit. Tetapi mereka yang dengan diet tinggi dengan ikan dan sayur-sayuran adalah kurang untuk terkena , kajian mendapati.
“Ia menyediakan kepada ibu bapa nasihat tertentu mengenai faedah-faedah penggalakan kesihatan termasuk ikan dan sayur-sayuran buah sebagai sebahagian dari diet seimbang untuk kedua-dua anak-anak mereka dan ahli keluarga lainnya,” kata Profesor John Warner, Ketua Jabatan Paediatrik di Imperial College-London.